بهترین راه های افزایش و تقویت کلاژن سازی پوست
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی

کُلاژِن یک پروتئین سخت، نا محلول و فیبری می باشد که از فراوان ترین پروتئین ها در بدن ما می باشد و حدود یک سوم از تمام پروتئین های آن را شکل خواهد داد.

پس از معرفی کلاژن و اهمیت آن قصد داریم به بررسی روش های تقویت کلاژن سازی پوست بپردازیم پس با درمیس در ادامه مبحث کلاژن همراه شوید.

بکار بردن کرم ضد آفتاب

قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض پرتوهای خورشید موجب آسیب به پوست و کاهش تولید کلاژن می گردد. در صورتی که شما در طول روز مدت دو روز بیش تر از دو ساعت در معرض نور آفتاب باشید آنزیم‌ های تحلیل برنده کلاژن فعال می شوند. استفاده مرتب از کرم ضد آفتاب موجب خواهد شد که شما علاوه بر مراقبت از پوستتان از کاهش کلاژن نیز جلوگیری کنید. بهتر است از کرم ضد آفتاب با اس پی اف ۳۰ یا بیش تر استفاده نماید. در صورتی که شما خیلی عرق می ‌کنید یا بیش از چند ساعت از منزل بیرون خواهید بود باید در فواصل زمانی مرتب مجددا کرم ‌ضد آفتاب را تمدید کنید.

استفاده از ترکیبات سازنده کلاژن

پوست جهت کم شدن التهاب و خنثی نمودن رادیکال‌ های آزاد به آنتی اکسیدان احتیاج دارد. آنتی اکسیدان موجب خواهدد شد که ضمن مراقبت از کلاژن سطح تولید آن از طریق سلول ‌های پوستی بالا برود. شما قادر خواهید بود از ترکیبات سازنده کلاژن جهت بهبود کیفیت پوست استفاده نمایید. با مطالعه مقاله غذاهای غنی از کلاژن به راحتی می توانید یک رژیم غنی برای کلاژن سازی انتخاب کنید.

بهره گیری از مشتقات ویتامین آ

برخی از محصولات آب رسان پوستی مثل مشتقات ویتامین آ موجب بالا رفتن ساخت پروکلاژن خواهد شد. استفاده از محصولات دارای رتینول و رتینوئیک اسید سلول‌ های بدن را مجبور خواهد کرد که به ساخت کلاژن بیشتر اقدام نمایند. این ترکیبات به حفظ کلاژن موجود در آن پوست کمک خواهد کرد. برخی از افراد متوجه شده ‌اند که این ترکیبات موجب التهاب پوست خواهند شد. در صورتی که شما از محصولات دارای رتینول استفاده می ‌کنید کمی از آن را بر صورتتان بمالید.

استفاده از آلوئه ورا

تعداد فراوانی از افراد بعد از آنکه دچار آفتاب سوختگی می شوند از ژل آلوئه ورا جهت بهبود پوست استفاده می نمایند. استفاده از این ژل جهت بهبود پوست خیلی مفید می باشد. شما قادر خواهید بود ژل آلوئه ورا را به شکل خوراکی نیز مصرف نمایید.

مراقبت از پوست

تکنیک های درمانی زیادی جهت مراقبت از پوست و بالا بردن ذخایر کلاژن در دسترس می باشد. بعصی از پزشکان انجام تکنیک هایی از قبیل پیلینگ شیمیایی و لیزر را به بیماران توصیه می نمایند. اولتراسوند تراپی و رادیوفرکانسی از وسایل مبتنی بر انرژی می باشند که به ساخت کلاژن داخل پوست کمک خواهند کرد. میکرونیدلینگ و تزریق پلاسمای غنی از پلاکت نیز موجی بالا رفتن تولید کلاژن پوست می گردند. خوب است بدانید که بعد از انجام این تکنیک های درمانی به زمان زیاد تری جهت بهبود پوست احتیاج خواهید داشت.

لیزر درمانی

لیزر درمانی تکنیکی می باشد که به شکلی ایمن و بدون به وجود آمدن هیچ خطری مقدار تولید کلاژن را بالا می برد. این تکنیک با بیش تر شدن کلاژن باعث بهبود چروک صورت و انعطاف پذیری پوست می گردد. لیزر درمانی هیچ عارضه جانبی خاصی نخواهد داشت.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ به بهبود چروک های صورت، بافت اسکار ناشی از آکنه، بالا رفتن سفتی پوست و برطرف شدن جای ترک و لکه‌های قهوه ای کمک خواهد کرد و این روند با تحریک کردن بدن جهت ترمیم انجام می گیرد. میکرونیدلینگ دستگاهی می باشد که در بخش سر آن چند سوزن خیلی کوچک و تیز قرار دارد. به صورت همزمان سوراخ های کوچک زیادی را در پوست ایجاد می کند. به این شکل باعث تحریک خواهد شد.

پلاسمای غنی از پلاکت

پلاسمای غنی از پلاکت یک تکنیک درمانی دیگر می باشد که از نمونه خون بیمار به دست  می آید. جهت انجام این تکنیک پزشک اقدام به تهیه نمونه خون خواهد کرد و بعد از انجام مراحل مورد نیاز آن را داخل دستگاه سانتریفیوژ می گذارد تا تحت سرعت و شرایط خون و مشتقات خونی از هم جدا گردند. بعد از این مرحله پلاسمای غنی از پلاکت با سلول‌ های بنیادین و فاکتور رشد به پوست تزریق می گردند تا علاوه بر بالا بردن ساخت کلاژن به جوان سازی پوست نیز کمک نمایند.

 منبع: https://dermis.ir/boost-collagen/

 




:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: